Er zijn diverse remblokken te koop, denk maar aan een remblok voor een auto of voor een fiets. Deze zijn natuurlijk erg verschillend en kunnen niet voor een ander voertuig gebruikt worden. Een goede remblok uitkiezen is daarom erg belangrijk. Er zijn half metalen remblokken, licht metalen remblokken, organische remblokken en keramische remblokken. Een remblok van half metaal bestaat voor op zijn minst 65% uit metaal, vandaar de naam half metaal, daarnaast bestaat de remblok uit grafiet en een hittebestendige coating voor tegen de wrijving. Een lichtmetaal remblok bestaat voor 30% uit metaal en de rest uit organische materialen en kunnen goed tegen hitte en twee keer zo lang mee als half metaal. Een keramisch remblok is de duurste, maar bestaat niet uit kunstmatige, rubber vezels en slijtage is miniem. Dus je doet erg lang met dit remblok. Handig als je veel auto rijdt.
Waar dienen handremkabels voor?
De handrem is wel bekend in de auto, maar de handremkabels zijn niet zo bekend. De handremkabels activeren de parkeerrem of zorgen ervoor dat de parkeerrem gedeactiveerd is, dus dat je kunt gaan rijden. Als de auto op de parkeerrem staat, dan worden één of meerdere wielen geblokkeerd en kan je dus niet meer wegrijden. Tegenwoordig hoef je geen handrem meer strak aan te trekken, maar hoef je deze alleen maar in de parkeerstand te zetten. De modernere auto’s remmen makkelijker af, dit is ook erg fijn voor de remblokjes en hierdoor gaan ze langer mee. Je bespaart bij een remblok de remweg en kan je dus meer kilometers mee rijden, omdat de auto zelf al berekent waar hij moet gaan remmen. Wel zo handig!
Meer verhalen
Autosloperij: de voordelen
Gezinsuitbreiding, waar moet je rekening mee houden?
“Van inkopen tot verkoop: alles over de motorwereld”